Et opplæringskontor er en medlemsorganisasjon hvor lærebedriftene er medlemmer.
Formålet med opplæringskontor er å sikre at det til enhver tid er tilstrekkelig antall læreplasser i ulike yrker og fagområder, samt å sikre at lærlingene får en grundig og relevant opplæring i tråd med kravene til det aktuelle faget.
Opplæringskontorene har ansvar for å rekruttere lærlinger til medlemsbedriftene, og følger opp lærlingene gjennom hele læretiden. En del av oppgavene inkluderer blant annet å inngå lærekontrakter med lærlinger og bedrifter, og organisere og koordinere opplæringen i tråd med læreplanen i fagene. Dette innebærer blant annet å tilby veiledning, kurs for lærebedrift og lærlinger, forberedelser til fagprøve, tilrettelegging og bistand på andre områder.
Vårt felles mål er å skape dyktige fagarbeidere med gode karrieremuligheter, enten de blir i faget eller utdanner seg videre.
Det er flere fordeler for bedrifter ved å bli medlem i et opplæringskontor.
Her er noen av fordelene:
Faglig nettverk: Som medlem av et opplæringskontor vil bedriften kunne delta i ulike faglige nettverk og arrangementer, hvor de kan møte andre bedrifter innenfor samme fagområde. Dette kan være en god mulighet til å utveksle erfaringer, lære av hverandre og bygge nettverk.
Råd og veiledning om tilrettelegging for god opplæring og utvikling av lærlingene.
Bistand til administrasjon og oppfølging av læreforholdet.
Kvalitetssikring av opplæringen som gis.
Tilgang til kompetansehevende tiltak og opplæringstilbud for egne ansatte.
Mulighet til å påvirke utviklingen av fagopplæringen i bransjen.
Gjennom å være lærebedrift tar bedriften det viktige samfunnsansvaret for å utdanne fremtidige fagarbeidere.